10 March 2012

Oki Sentiana Dewi - Kata-Kata Pembakar Semangat Daie'


   Sebagaimana yang kita semua ketahui, movie Ketika Cinta Bertasbih sangat-sangat mendapat sambutan suatu ketika dahulu. Heroinnya bernama Oki Sentiana Dewi. Sorang wanita muslimah yang telah dianugerahkan pelbagai penghargaan. Pada 9 March 2012 baru-baru ini, beliau telah memeriahkan  Hari Hiburan Islam ( HAI ) yang diadakan di Kelantan. Dalam slot beliau, terdapat kata-kata semangat yang dapat penulis petik buat tatapan umum. Antara kata-katanya yang amat membakar semangat dakwah para daie' adalah :

1. " Pertama kali saya menjejakkan kaki di negeri Kelantan, kuliah-kuliah agama terdengar dari satu masjid ke masjid yang lain. Itu membuatkan saya jatuh cinta pada Kelantan."

2. " Pantas saja rakyat mencitai Tok Guru kerna beliau luar biasa zuhudnya, luar biasa tawaddhui'nya, itu juga membuat saya jatuh cinta pada Tok Guru ya, kerna seorang pemimpin yang juga seorang ulama' yang sangat sederhana sekali yang jarang ditemui. Bersyukur punya pemimpin yang luar biasa seperti Tok Guru."

3. " Ya Allah, aku percaya rezki tidak pernah tertukar. Ya Allah, aku tidak perlu bergantung pada makhlukMu. Ya Allah, aku tahu ketika aku berjalan menuju kearahMu, Kau pasti berlari menuju kearahku. Maka tunjukkanlah ya Allah, bantulah hambaMu ini yang sedang bertatih-tatih menuju kearahMu."

4. " Ya Allah, kalaulah ini adalah jalan terbaik untukku,untuk orang lain dan terbaik untuk agamaku maka mudahkanlah jalanku, tapi kalau tidak maka biarkan aku menjadi seorang aktivis biasa di kampung. Sekarang saya sangat bahagia dengan itu."

5. " Pada tahun 2010, untuk pertama kalinya dalam sejarah Indonesia, wanita bertudung mendapat dua penghargaan sekaligus sebagai wanita pendatang baru terbaik dan aktres pendatang baru terpopular versi Indonesian Movie Award."

6. " Tudung bukan penghalang untuk berprestasi."

7. " Selebriti, guru, politikus, doktor dan sebagainya, itu semua adalah artis-artisnya Allah yang memiliki tugas untuk menyeru kepada kebaikkan dan mencegah kemungkaran. Sampai sekarang saya berusaha melakukan itu."

8. " Ketika saya memilih untuk menuju ke jalan Allah, belajar agama Allah, perlahan-lahan saya berfikir mungkin menjadi aktres bukan jalan saya. Siapa sangka ketika saya merubah cita-cita saya, ketika saya berkata, " mudah-mudahan apa yang ku lakukan ini diredhai olehMu." Ketika saya memakai tudung, Allah begitu memudahkan jalan saya. Ternyata Allah membawa saya bergabung dalam Ketika Cinta Bertasbih."

9. " Sekiranya memiliki sedar potensi bakat yang dimiliki maka asah itu dengan baik dan fokus, jadi tidak setengah-setengah."

10. " Kalau pun mimpi tidak dapat diraih setelah berusaha, itulah yang terbaik buat kita."

11. " Banyak ummat Islam yang berikrar di dalam solat, tapi hanya sekadar di bibir dan tidak mengerti maknanya."

12. " Ketika melakukan sesuatu, berhenti sejenak dan bertanya, " Apakah yang sedang saya lakukan ini adalah sebagai produk kepada Allah?." kalau iya, saya akan lakukan, kalau tidak maka akan saya hentikan."

13. " Semakin kita belajar semakin kita merasa kurang. Semakin kita belajar semakin kita merasa bodoh, kerna begitu banyak ilmu yang belum kita tahu."

14. " Seumur hidup pun kita wajib menggali agama Allah."

15. " Kalau ingin dihormati orang lain maka hormatilah diri sendiri dahulu. Salah satunya dengan menggunakan pakaian taqwa."

16. " Bila mata tidak melihat, hati tidak bernafsu."

17. " Salah satu bukti cinta Allah kepada kaum wanita dalah dengan menurunkan ayat kepada wanita untuk berhijab agar mudah dikenal dan tidak diganggu."

18. " Saya berteman dengan siapa sahaja, tetapi saya bersahabat dengan orang-orang yang kita iri terhadap ketaatannya kepada Allah."

19. " Seminggu sekali saya akan pergi ke majlis ilmu untuk meng'charge' iman saya yang sudah low."

20. " Saya takut menjadi lilin yang membakar dirinya untuk menerangi orang lain akan tetapi dirinya binasa kerana lupa untuk mengisi ruhiahnya dan itu saya takutkan."

21. " Saya khuatir diri saya binasa dengan duniawi sehingga membutuhkan lingkungan yang kondusif untuk mengisi ruhiah saya ketika saya sibuk seharian di luar."

22. " Sekiranya saya mendapati sesuatu pekerjaan yang saya lakukanitu lebih banyak manfaatnya berbanding mudhorotnya maka akan saya teruskan pekerjaan tersebut."

23. " Dimana pun keberadaan kita, kita harus lihat apakah keberadaan kita disana lebih banyak membawa manfaatnya atau mudharatnya. Sekiranya lebih manfaatnya maka mengapa kita tidak meneruskannya."

24. " Cinta sendirilah yang menerangkan cinta dan percintaan. Jadi, cinta tidak perlu dizahirkan kerna hanya dirasakan."

   Semua kata-kata Oki diatas adalah asli dari sebutan Oki sendiri. Penulis tidak mahu merubahnya ke dalam Bahasa Melayu atau mengeditnya menjadi lebih menarik kerana bimbang menyalah tafsirkan apa yang diperkatakan oleh Oki. Video penuh berkenaan Hari Hiburan Islam ( HAI ) sila click di link ini : http://www.ustream.tv/recorded/20983251

Wallahua'lam.. 

5 comments:

  1. intipati yg menarik...:)

    (SITI NORHAFIZAH IDAYU)

    ReplyDelete
  2. syukran atas perkongsian yang amat berguna untuk meng'charge' iman kita....teruskan yang terbaeekk..!

    ReplyDelete
  3. Afwan... syukran sebab melwat blog penulis... syukran juga kerana sudi cmnt..

    ReplyDelete

Berikan komen anda dengan jelas dan beretika. Penulis tidak bertanggungjawab dengan komen yang diutarakan, ianya merupakan pendapat peribadi individu dan individu tersebut wajib bertanggungjawab keatas pandangannya di ruangan komen.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...