11 March 2012

Tujuan Nikah

  Nikah di dalam Islam memiliki beberapa tujuan yang mulia, antaranya : 

1. Nikah dimaksudkan untuk menjaga keturunan, mempertahankan generasi manusia. Tidak hanya untuk memperbanyakkan generasi sahaja, namun tujuan dari adanya kelangsungan generasi tersebut adalah tetap tegaknya generasi yang akan membela syariat Allah, meninggikan Dinul islam , memakmurkan alam dan memperbaiki bumi.

2. Memelihara kehormatan diri, menghindarkan diri dari hal-hal yang diharamkan, sekaligus menjaga kesucian diri.


3. Mewujudkan maksud pernikahan yang lain, seperti terciptanya ketenangan, ketenteraman. Kita mampu menyaksikan begitu harmoninya perpaduan diantara kekuatan lelaki dan kelembutan seorang wanita yang diikat dengan tali pernikahan, ianya merupakan perpaduan yang begitu sempurna.

4. Pernikahan pun menjadi sebab kayanya seseorang, dan terangkatnya kemiskinan. Nikah juga mengangkat wanita dan lelaki dari cengkaman fitnah kepada kehidupan yang hakiki dan suci. Memperoleh kesempurnaan terhadap keperluan biologi dengan jalan yang disyariatkan oleh Allah. Sebuah pernikahan, mewujudkan kesempurnaan terhadap kedua-dua belah pihak diantara lelaki dan wanita.

5. Tumbuh dari sebuah pernikahan suatu ikatan yang dibangunkan di atas perasaan cinta dan kasih sayang.

"Dan diantara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berpikir" (QS Ar Ruum : 21)


0 comments:

Post a Comment

Berikan komen anda dengan jelas dan beretika. Penulis tidak bertanggungjawab dengan komen yang diutarakan, ianya merupakan pendapat peribadi individu dan individu tersebut wajib bertanggungjawab keatas pandangannya di ruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...