09 January 2012

Mengkafankan Mayat

Setelah selesai mayat itu dimandikan, maka hendaklah dikafankan, sekurang-kurangnya kafan itu ialah selapis kain yang menutup seluruh badannya sama ada mayat lelaki atau perempuan.

Kafan yang afdhal bagi mayat lelaki sama ada ia sudah baligh atau masih budak kecil lagi, ialah

tiga lapis kain putih. Setiap lapis meliputi seluruh badannya dan boleh ditambah lagi dengan sehelai baju dan serban dengan persetujuan waris-warisnya.

Kafan yang afdhal bagi mayat perempuan ialah dua lapis meliputi seluruh badannya dan boleh ditambah lagi sehelai kain, sehelai baju dan sehelai telekung. Jumlahnya lima lapis. Sunat hukumnya menggunakan kain kapan yang berwarna putih dan yang telah berbasuh adalah lebih afdhal dan aula.

Yang lebih baik pada tiap-tiap lapis kain kapan itu hendaklah ditaburkan gaharu dan sedikit kapur barus. Kemudian letakkan mayat di atas kapannya dalam keadaan menelentang dan dibubuh kapas dilubang-lubang atau di tempat lekuk badannya dan letakkan dua belah tangan mayat seperti orang sembahyang. Membungkus mayat dimulakan dari sebelah kiri dan yang sebelah kanan menindihnya. Setelah itu barulah di ikat dengan lima ikatan.

0 comments:

Post a Comment

Berikan komen anda dengan jelas dan beretika. Penulis tidak bertanggungjawab dengan komen yang diutarakan, ianya merupakan pendapat peribadi individu dan individu tersebut wajib bertanggungjawab keatas pandangannya di ruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...